Hjem - En liten bakeblogg med mine små og store prosjekt.

tirsdag 11. mars 2014

Ostekake

Jeg kom på at jeg helt har glemt å dokumentere min ostekake! Dette var den første ostekaken jeg har lagd som ble som den skulle. Den stivnet som den skulle og til og med lokket stivna. Not bad! I tillegg ble den kjempegod!

Dette er nok min favoritt-oppskrift på ostekake.


Oppskrifta:

Bunn:
200 g Digestive kjeks
70-100g smør

Kremen
1pk gele (f.eks bringebär, blåbär eller sitron)
3dl kokende vann
4dk kremflöte/vispgrädde
400g kremost, for eks Philadelfia
3dl lettrömme/gräddfi
150g melis
2ts vaniljesukker

Lokket
2,5 dl kokende vann
1 pk gele (f.eks jordbär)


0. Knus kjeksen, smelt smør og bland det ihop. Trykk det så ned i en springform så den blir litt pakket (jeg dekker bunn og sidene med bakepapir).
1. Rømme + kremost + melis og vaniljesukker vispes glatt.
2. Bland gele-pakken med kokende vann og la det løses opp helt. La den bli kald, men ikke stiv.
3. Visp krem av fløten/vispgrädden.
4. Bland gele og ostekremen.
5. Vend så inn kremen.
6. Hell over bunnen og sett i kylen over natta til den stivner.
7. Lag lokket: bland gele med 2,5 dl kokende vann. La den bli kald og hell så over den stive fromagen. Bruk en skje og hell geleen på skjeden over fromagen, så ikke fromagen "ødelegges" av at gele-strålen treffer den.
om du vil ha bær i gelelokket =)

Jeg hadde bringebær gele i kremen, og jordbær i lokket. Nam så godt det var!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar